Een laboratorium voor innovatieve crossmediale producten

Een laboratorium voor innovatieve crossmediale producten

Onze communicatie wordt dagelijks socialer, transparanter, mobieler en vooral oneindig veel sneller. We delen, liken, recommenden en retweeten het ene terwijl we het andere vervolgens weer (selectief) afschermen of op een bepaalde niche richten. Mobiele en digitale applicaties moet interactief en ʻfunʼ zijn en offline events moeten online minstens zo breed worden uitgemeten.
Hoe speel je hier als mediabedrijf op in? Hoe hou je je staande in de snelheid van de ontwikkelingen?

Het Kerckebosch Medialab
Om mee te groeien met de vraag van de markt naar een steeds breder spectrum aan crossmediale communicatieoplossingen heeft Kerckebosch Media sinds september een nieuwe educatieve werkplek opgericht: het Kerckebosch Medialab.

Op de nieuwe afdeling ʻResearch & Developmentʼ is dit Medialab van start gegaan. Hier zullen studenten van een aantal opleidingen aan de slag gaan met verschillende uitdagingen. Zij zullen projectmatig en multidisciplinair te werk gaan. Vanaf een ʻideeʼ van een uitgever zullen de studenten marktonderzoek gaan uitvoeren, voorstellen presenteren, ontwerpen maken, de uitvoering of productie voor hun rekening nemen en uiteindelijk het product of de dienst in de markt zetten.

De uitdagingen
De projecten zijn gericht op innovatie, waarbij rekening gehouden wordt met de vragen en wensen die het Medialab binnen de bepaalde doelgroep identificeert. Zo kan het zijn dat de studiedagen en congressen van het Kerckebosch Studiecentrum om een innovatieve dienst vragen, waardoor ze beter bezocht worden, of waardoor de kennis effectiever verspreid wordt. Ook zouden we een bestaande reeks kennisdragers (bijvoorbeeld een boekenreeks en een website) kunnen uitbreiden met een mobiele applicatie.
Vragen die het Medialab hierbij zal beantwoorden zijn: Hoe wordt kennis
interactiever, socialer en op een stimulerende manier bij de kennisvrager
neergelegd? Wat mist er bij de bestaande middelen? Vormt het voorgestelde product of de voorgestelde dienst een zinnige toevoeging? Bedienen we hier een extra stuk markt mee? Kunnen we het product of de dienst rendabel maken voor de deelnemende partijen? De studenten zullen antwoorden zoeken op deze en andere vragen.

Innoveert u mee of wilt u op de hoogte blijven?
Bent u als hogeschool of universiteit geïnteresseerd in een samenwerking met het Medialab van Kerckebosch Media? Of bent u als bedrijf geïnteresseerd in de werkzaamheden en activiteiten van het Medialab? Neem dan gauw contact met ons op.
Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen kunt u de blogs op kerckeboschmedia.nl volgen en ook zal er met #kkbmedialab getwitterd
worden vanuit ons @kkbmedia account.